1. Profrakt
  2. Refusjoner og klageprosedyrer

Levering og mottak av forsendelse - Hva du bør gjøre hvis det oppstår problemer

Selv om fraktselskaper som PostNord og Bring arbeider hardt for å sikre at forsendelser ankommer destinasjonen i tide og uten problemer, kan det av og til oppstå problemer med leveringen.

Her er noen tips om hva du bør gjøre hvis det oppstår problemer med forsendelsen din når du har brukt Profrakt som fraktbetaler.

1. Sjekk leveringsstatus 

Først og fremst, sjekk leveringsstatusen til forsendelsen din. Du kan gjøre dette via Profrakts nettsider ved å søke opp forsendelsen for så å spore den, eller ved å kontakte kundeservice. Hvis forsendelsen har blitt forsinket, kan du be om mer informasjon om hvorfor dette har skjedd og når forsendelsen forventes å ankomme.

2. Kontakt Profrakt

Hvis det oppstår problemer med forsendelsen din, bør du kontakte Profrakt så snart som mulig. De vil kunne gi deg mer informasjon om hva som har skjedd og hva som blir gjort for å løse problemet. Profrakt vil også kontakte fraktselskapet på dine vegne for å løse problemet.

3. Be om erstatning eller refusjon

Hvis forsendelsen din har blitt skadet eller mistet under transporten, bør du be Profrakt søke erstatning eller refusjon på dine vegne. Transportøren vil vanligvis kreve dokumentasjon som bekrefter at forsendelsen har blitt skadet eller mistet, så sørg for å ta bilder eller lagre alle kvitteringer og dokumenter som bevis.

4. Vurder forsikring

Hvis du sender verdifulle eller skjøre varer, kan det være lurt å kjøpe ekstra forsikring for å beskytte forsendelsen din. Forsikring kan bidra til å dekke eventuelle tap som oppstår på grunn av skade eller tap av forsendelsen.

5. Retur av forsendelser

Hvis mottakeren ønsker å returnere forsendelsen til deg, bør du ta kontakt med Profrakt for å få informasjon om hvordan du kan returnere forsendelsen tilbake til deg.


Oppsummert, hvis det oppstår problemer med forsendelsen din når du bruker Profrakt som fraktbetaler, bør du kontakte Profrakt så snart som mulig. Profrakt vil deretter kontakte fraktselskapet på dine vegne for å løse problemet. Sørg for å dokumentere eventuelle problemer og be om erstatning eller refusjon hvis nødvendig. Med riktig håndtering og forsikring, kan du bidra til å redusere risikoen for problemer med levering og mottak av forsendelsen din.

 

Det er viktig å være klar over at Profrakt kun fungerer som en tredjepart mellom deg som avsender og fraktselskapene som utfører fraktoppdraget. Som sådan har Profrakt ingen ansvar for eventuelle skader eller tap som oppstår under transporten av forsendelsen din. Det er derfor viktig å sørge for at du har tilstrekkelig forsikring for å beskytte forsendelsen din under transporten.

Selv om Profrakt ikke har noe ansvar for skader eller tap som oppstår under transporten av forsendelsen din, vil de likevel gjøre alt de kan for å hjelpe deg med å løse eventuelle problemer som måtte oppstå. Hvis du opplever et problem med forsendelsen din, bør du kontakte Profrakt så snart som mulig, og de vil hjelpe deg med å kontakte fraktselskapet og finne en løsning.

For å beskytte deg selv og forsendelsen din, kan det være lurt å kjøpe ekstra forsikring for å dekke eventuelle tap som oppstår under transporten. Sørg for å undersøke og sammenligne de forskjellige forsikringsalternativene som er tilgjengelige for å finne den beste dekningen for dine behov.

 

Les mer hos Bring om refusjoner her : https://www.bring.no/kundeservice/reklamasjon

Les mer hos Postnord om refusjoner her: https://www.postnord.no/tjenester-bedrift/savnede-skadede-eller-forsinkede-forsendelser

Nyttige linker