1. Profrakt
  2. Api og integrasjoner

Hvordan komme i gang med Profrakt i Mystore

Om du har en Mystore nettbutikk, kan Profrakt integreres svært sømløst via Mystores egenutviklede integrasjon til oss. Via denne gjøres all ordrehåndtering, inkludert automatisk etikettutskrift*, direkte fra nettbutikken din i løpet av få klikk!

For å ta i bruk integrasjonen, må Mystore først aktivere sin EDI plugin for dere. Denne kan bestilles her og vil etter kort tid aktiveres av Mystore.

Har dere allerede denne appen fra Mystore, trenger dere kun å sende en beskjed til Mystore om at dere ønsker den skal peke mot Profrakt i stedet for mot Logistra, så vil de ta kontakt og avtale et tidspunkt for overgangen.

Innstillinger

Når appen er aktivert finner dere innstillingene til modulen via Mystore > Meny > Apps > Innstillinger > EDI (Logistra / Profrakt).

Klikk på tannhjulet nede i høyre hjørne på modulen for å verifisere/registrere deres innstillinger for modulen. 

2023-05-22_11h32_59

Dette er en modul som også brukes til andre løsninger, så ikke alle innstillinger er relevante for din Profrakt-integrasjon, enkelte titler er foreløpig også misvisende, men verifiser i dine innstillinger at API nøkkel og Managership ID (Sender ID) er korrekt.

Din Profrakt API nøkkel og Managership ID finner du i dine Innstillinger når du er logget inn på din konto på profrakt.no.

 

Sjekk også at "Fra" og "Retur" adressefeltene er korrekt angitt både i dine EDI innstillinger i Mystore, samt i returadresse-registeret.

2023-05-22_12h28_51

*Automatisert utskrift

For å benytte seg av våre automatiserte metoder for etikettutskrift, altså at etikettene skrives ut umiddelbart når en ordre er behandlet, kreves det etikettskriver(e) levert av oss. Skriverne kommer forhåndsprogrammert til dere, så alt man trenger å gjøre er å koble til strøm og en nettverkskabel med et aktivt nettverkspunkt direkte i skriveren, så er alt klart til bruk! 

Ingen vanskelige installasjoner altså, men skulle dere trenge hjelp så er vi alltid tilgjengelig enten via kundeservice@profrakt.no eller telefon +47 23 70 70 00. Support er som alltid gratis hos oss.

Kontakt oss dersom dere ønsker tilbud på en slik skriver.

 

Dersom skriveren kobler seg opp korrekt og viser at den er koblet korrekt til nettverket deres via det grønne lyset helt til høyre på panelet, men ingen etiketter kommer ut når dere behandler ordrer i Mystore:


Gå igjen til Mystore > Meny > Apps > Innstillinger > EDI og verifiser at "Printervalg" er aktivert:

2023-05-22_12h20_50-png

I bruk

Når du endrer bestillingsstatus til "Sendt", eller annen definert status, for å fullføre en bestilling, vises en meny for utskrift av fraktetiketter. Valgene i denne menyen hentes direkte fra din konto hos Profrakt og fraktmetodene som vises i denne menyen er de samme fraktmetodene du har tilgjengelig hos Profrakt.

Systemet prøver automatisk å velge fraktmetode basert på kundens valg. Dersom dette ikke gjøres, gå til Meny > Konfigurasjon > Fraktmetoder og gå deretter inn på "Avanserte valg" for hver fraktmetode. Her kan man koble sine fraktmetoder i checkout direkte til ønskede fraktmetoder hos Profrakt, via "Koble til Logistra-modul". (Tittelnavnene blir endret).

2023-05-22_12h45_57

Du kan velge å dele opp forsendelsen i flere pakker. Feltet for Profrakt vil da eksempelvis se slik ut.

 

Mystores app støtter også massehåndtering av ordrer, slik at man kan prosessere flere ordre i løpet av én og samme prosess direkte fra ordreoversikten!