1. Profrakt
  2. Refusjoner og klageprosedyrer

Hva gjør jeg når en pakke er skadet?

Transportørenes ansvar for all transporter er i henhold til NSAB 2015, samt Lov om Vegfraktavtaler. Dette gir deg som avsender av pakker mulighet til å søke om erstatning dersom en pakke er skadet eller mistet.

I h.t. Lov om Vegfraktavtaler er fraktførers ansvar begrenset til 17 SDR pr. kg. SDR er en internasjonal verdimåler som brukes i transportretten. Kursen på SDR noteres hver dag og kan finnes i bankenes og avisenes valutalister.
Pr. 06.10.2023 er SDR kurs kr. 14,41.

En pakke på 1 kilo vil med denne kursen erstattes med kr. 244,97 (17 x 14,41 x 1).

Sender du altså relativt lette varer av høy verdi vil det derfor være fordelaktig å tegne en egen vareforsikring via eget forsikringsselskap, som eventuelt dekker resterende tap.

Merk: Transportørene har ingen erstatningsansvar for fraktalternativet "Pakke i postkassen" eller "Mypack Home Small". Har varen høy verdi, anbefales derfor ikke postkasse-produkter. 

Registrere skadesak

Som tredjepart har Profrakt ingen ansvar for eventuelle skader eller tap som oppstår under transporten av forsendelsen din, men vi vil likevel gjøre alt vi kan for å hjelpe deg med å løse eventuelle problemer som måtte oppstå.

For å hjelpe deg raskest mulig, er det fint om du sender oss nødvendig informasjon omgående etter du er gjort oppmerksom på skaden. Transportørene har en kort frist for når en skade kan meldes inn, den må meldes inn innen 7 dager etter utlevering, så vær rask med håndtering av skader.

Søk opp sendingen

For å melde inn en skade, logg deg inn i på adminpanel.no og søk opp sendingen i søkefeltet enten ved hjelp av sendingsnummeret eller mottakers navn, og klikk deretter på livbøyen på sendingsraden:

2023-10-06_09h17_31_2

Tips! Du kan endre både rekkefølgen, og hvilke kolonner du ønsker synlig i Adminpanel ved å klikke på tannhjulet til høyre på kolonneoverskriftene!

Registrere skadesak:

Etter du har klikket på livbøyen kan du sende en henvendelse vedrørende forsendelsen. I "type problemstilling" velger du "Skadet", og skriver inn en beskjed om skaden i beskjed-feltet.

2023-10-06_09h21_07_2

For å håndtere en skadesak hurtig og problemfritt er det viktig at transportøren mottar all nødvendig informasjon omgående, så beskriv skaden både på esken og produktet ved mottak hos kunde i beskjed-feltet og også spesifiserer følgende:

  • Kravbeløp eks. mva.
  • Vekt av vare uten emballasje
  • Dersom det er en flerkolli-sending, vil transportøren også trenge kollinummer på skadet pakke.

Transportørene krever også bilder som dokumentasjon, så legg ved følgende bilder og filer via fildroppen:

  • Bilde av skadet eske utvendig
  • Bilde av skaden på produktet
  • Bilde eller informasjon om innvendig forpakning
  • Innkjøpsfaktura

Transportørene stiller strenge krav til informasjon og dokumentasjon, så vær tydelig i skadebeskrivelsen. I og med at transportørene også krever bilder av skaden, husk også på å gi beskjed om dette når din kunde rapporterer en skade, slik at de kan sende dette til deg.

2023-10-06_10h29_13

Send inn saken og vent på tilbakemelding fra oss. Du vil varsles via epost når vi har besvart saken din i Adminpanel. Behandlingstid varierer per transportør, og det avhenger også av sesong og bemanning hos transportøren, men det viktigste er at skadesaken er registrert med nødvendig informasjon innen syv, 7, dager.

Du kan også sende nødvendig informasjon direkte til kundeservice per epost: kundeservice@profrakt.no.

Hva skjer så?

Når vi mottar henvendelsen din, kontakter vi transportøren på dine vegne, og fører saken for deg. Du vil normalt sett i løpet av 24-48 timer, ofte kortere, motta et svar på henvendelsen din med et saksnummer, som vi bruker som videre identifikasjon av saken, men også dette avhenger av når vi får tilbakemelding fra transportørene.

Følg gjerne med i adminpanel for oppdateringer i saken din, da det kan hende transportøren har tilleggs-spørsmål i forbindelse med skadesaken.

Kontakt oss som alltid om du har spørsmål ut over dette, support er som alltid kostnadsfritt hos oss.

Ha en fin dag videre!

Profrakt

Det er viktig å være klar over at Profrakt kun fungerer som en tredjepart mellom deg som avsender og fraktselskapene som utfører fraktoppdraget. Som sådan har Profrakt ingen ansvar for eventuelle skader eller tap som oppstår under transporten av forsendelsen din. Det er derfor viktig å sørge for at du har tilstrekkelig forsikring for å beskytte forsendelsen din under transporten.

Selv om Profrakt ikke har noe ansvar for skader eller tap som oppstår under transporten av forsendelsen din, vil vi likevel gjøre alt vi kan for å hjelpe deg med å løse eventuelle problemer som måtte oppstå. Hvis du opplever et problem med forsendelsen din, kontakt oss så snart som mulig, og vi vil hjelpe deg med å kontakte fraktselskapet og finne en løsning.

For å beskytte deg selv og forsendelsen din, kan det være lurt å kjøpe ekstra forsikring for å dekke eventuelle tap som oppstår under transporten. Sørg for å undersøke og sammenligne de forskjellige forsikringsalternativene som er tilgjengelige for å finne den beste dekningen for dine behov.